Dlouhá léta se spekulovalo, zda nejde o fotomontáž, ale znalecké posudky provedené až na začátku 21. století potvrdily: snímek byl skutečně pořízen ve výšce, ale byl aranžovaný. Jednalo se o reklamní akci, kterou si objednal sám John D. Rockefeller Jr., hlavní sponzor celé výstavby.
Kdo je autorem fotografie? To se dodnes neví
Ačkoli se často jako autor zmiňuje Karel Ebets, jeho autorství bylo po čase zpochybněno a nikdy se jednoznačně nepotvrdilo. Našli jsme dokonce i fotografii samotného fotografa, jak se připravuje k pořízení snímku – což jen dále komplikuje otázku: kdo fotografoval fotografa?
Skuteční dělníci, nebo kaskadéři?
Další otázka, která fascinuje badatele i laickou veřejnost, zní: byli to opravdu dělníci? Podle archivních záznamů ano, ale vzhledem k dokonale naaranžovaným pózám a absenci ochranných pomůcek se mnozí domnívají, že mohlo jít i o profesionální akrobaty najaté právě pro tuto kampaň.
Přitom se objevila i zajímavá kuriozita – jeden ze „stavitelů“ poslal své ženě domů fotografii s humorným vzkazem: „A tady jsem jako obvykle s lahví.“ Naznačuje tím, že celá scéna byla nejen plánovaná, ale i s nadsázkou brána samotnými aktéry.
Fotografie, která nestárne – naopak
Navzdory tomu, že dnes už víme, že „Lunch atop a Skyscraper“ byla reklamní fotografie, její symbolika zůstává živá. Odvaha (nebo šílenství?) mužů, kteří visí nad propastí, odhodlaně pracují a při tom se smějí, rezonuje dodnes.
Byli byste ochotni si takový oběd zkusit i vy?
Ve světě, kde bezpečnostní normy přísně regulují i práci ve výšce tří metrů, působí tyto fotografie jako z jiného světa. Ale možná právě proto v nás zůstávají zakořeněné jako důkaz lidské odvahy, šílenství a vynalézavosti zároveň.