Obtížné prokazování úmyslu
Někteří lidé by si nikdy nevzali zboží do kapsy a neodešli bez placení. Samoobslužná pokladna však může být lákavá i pro ty, kteří by v obchodě nikdy nic fyzicky neukradli. Proč nezadat drahé avokádo jako levnou cibuli nebo „zapomenout“ naskenovat dražší zboží? Příležitost dělá zloděje a ukazuje se, že právě toto je případ samoobslužných pokladen.
Příklady a statistiky
Britský výrobce kosmetiky Lancaster zaznamenal po zavedení samoobslužných pokladen nárůst krádeží o 75%. Problémem je, že je obtížné prokázat, že zákazník jednal ve zlém úmyslu. Chyby se totiž stávají pravidelně a obchody k zákazníkům nepřistupují jako k potenciálním zlodějům, aby je neodradily. Místo toho zlepšují dohledové technologie.
Technologie pro odrazování zákazníků
Ukázalo se, že pomáhá, když je zákazník skenován kamerou a vidí svůj vlastní obličej. Jde spíše o psychologický efekt – zákazník je méně náchylný ke krádeži, když ví, že je sledován. Další technologií jsou rozpoznávací kamery, které sledují skenované zboží a mohou na základě parametrů (např. velikosti nebo barvy) okamžitě upozornit na nesprávně označené zboží.
Příklad z Decathlonu
Řetězec sportovního vybavení Decathlon zavedl systém, kde zákazník neskenuje položky jednu po druhé, ale vkládá je do jedné velké krabice. Skenovací systém pak všechny položky naskenuje najednou, což minimalizuje riziko opomenutí.
Budoucnost samoobslužných pokladen
Je jasné, že samoobslužné pokladny budou v našich obchodech stále častější. Už nyní se nacházejí ve většině velkých obchodů jako doplňková alternativa ke klasickým pokladnám. Příkladem budoucnosti nakupování je řetězec COOP, který otevřel plně samoobslužnou prodejnu ve Strakonicích. Zákazníci zde mohou nakupovat nepřetržitě, aniž by se setkali s pokladní.