Podle Maleviče „Černý čtverec“ představoval nový začátek v umění, osvobozený od předmětů a přírody. Tvrdil, že umělec může být tvůrcem pouze tehdy, pokud formy v jeho obrazech nemají nic společného s přírodou.
Zajímavostí je, že pod vrstvou černé barvy se skrývají dvě starší malby, což bylo odhaleno rentgenovou analýzou v roce 2015. To naznačuje, že Malevič přepracoval předchozí díla, aby vytvořil „Černý čtverec“.
Obraz také obsahuje slabý nápis tužkou, který odkazuje na francouzského satirika Alphonse Allaise, známého svými monochromatickými obrazy. Tento prvek humoru naznačuje, že i v teoreticky hlubokém uměleckém díle je místo pro ironii.
„Černý čtverec“ ovlivnil mnoho umělců a stal se symbolem radikálního odklonu od tradičního umění. Jeho jednoduchost a abstrakce vyvolávají diskuse o podstatě umění a jeho hranicích. I více než sto let po svém vzniku zůstává tento obraz předmětem analýz a interpretací.
Malevičův „Černý čtverec“ je nejen mistrovským dílem, ale také manifestem nové éry v umění, který dodnes inspiruje a provokuje k zamyšlení nad smyslem a formou výtvarného projevu.